mammaekonomen.blogg.se

Gravidförsäkring - måste man ha det?

Publicerad 2016-01-15 21:42:00 i Allmänt,

Ok, en miljon saker att sätta sig in i, att ta ställning till. Det är som en helt ny värld som öppnar sig när man blir gravid. En av dessa alla grejer är ju självklart gravidförsäkringen. Den måste man väl ha, eller??! Njae.... måste och måste. Låt oss reda ut vad som är vad. 
Nummer 1: Till att börja med finns det 2 sorters gravidförsäkringar kan man säga. En som är gratis, och en som kostar. Självklart ska det finnas två olika (!!) = ännu mera att ta ställning till och sätta sig in i! ;)
 
För det andra så går dessa först att teckna från och med v22 och framåt ( oftast ) ... så man behöver inte få panik att ringa sitt försäkringsbolag så fort man får ett plus på stickan. 
För mig var det liksom självklart, "klart man ska ha en gravidförsäkring".... men efter lite undersökning och genomgång på allt annat "som man måste ha" så började jag tänka om. Gravidförsäkringen skulle kosta ca 1200 kr från v22 och fram till 6 månader efter att bebis är född, men samtidigt ska man sedan teckna en barnförsäkring när bebis är fött så egentligen blir man dubbelförsäkrad de 6 första månaderna efter bebis ankomst. Sen hade jag funderingar på gravidyoga/gravidsimning och de visade sig kosta typ 3500 kr för 8 gånger (!!!) och för att inte tala om profylaxkursen jag skulle gå... här någonstans insåg jag att jag nog får tänka till. Behöver jag verkligen detta?? Är det värt det? Det var då tankarna kom på att kanske gratis försäkringen räckte? Jag kanske inte måste gå på gravidsimning utan kanske kan köpa ett simkort på den lokala simhallen? Och seriöst, MÅSTE jag verkligen gå profylaxkursen.... efter att jag räknat på vad allt skulle kosta så inser jag att jag måste ingenting! Och nej, jag är inte snål... och ja, jag bryr mig om mitt kommande barn. 
 
Så, åter till gravidförsäkringen. Jag tecknade "bara" gratisdelen. Jag insåg att såå mycket skiljer det faktiskt inte. Och en del av villkoren täcks av samhället. Ex så ingår kristerapi i betalförsäkringen men skulle något hända så har man rätt till vård i Sverige och får psykologhjälp den vägen. I gratisversionen ingick dödsfallsersättning om man ex förlorar sitt barn och visst är det beloppet högre än det man får i gratisversionen men pengarna är det sista jag kommer tänka på i det skedet och hur som så ingår ändå ett "bra" belopp i gratisversionen. Den ingick självklart mer i "betalversionen" som ex ersättning för sjukhusvistelse men beloppen var ju inte gigantisk höga så jag känner rent spontant att gravidförsäkringen man får teckna gratis räcker gott och väl! Dessutom så den dagen bebis är fött så är min tanke att teckna en barnförsäkring och då ingår ju "medfödda sjukdomar".. det ingår i betalversionen på gravidförsäkringen men varför dubbelteckna sig. Det känns dumt att betala en massa för massa grejer som man egentligen kanske inte kommer ha nytta av. Istället väljer jag/vi att spara pengar varje månad för att bunkra upp inför föräldrarledigheten. Hur jag kommer göra där är ännu inte klart men självklart så kommer jag dela med mig :-) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela