mammaekonomen.blogg.se

Föräldrarledig och Jobba?

Publicerad 2016-12-06 11:05:29 i Allmänt,

När jag var gravid så var min tanke att vara mammaledig i minst 1 år… helst längre. Men man ska ju ha den ekonomiska möjligheten också och dagarna från FK räcker ju inte i all evighet så att säga.

Och så blev jag mamma. Jag kom snabbt in i det och tror att Moa är förhållandevis en enkel bebis. Efter ett par månader började jag känna att det liksom blev samma samma…. Samma visa varje dag. Jag blev aningen trött på att diska nappflaskor dagligen och jag till och med började tröttna på mamma-fikor ( jag som älskar att fika! )… Visst fanns tanken på att ev. börja arbeta. Att kanske arbeta 1-2 dagar i veckan men jag slog snabbt bort den tanken. För vi kvinnor ska ju vara hemma första året, så bara är det. Så det finns liksom inte i ens värld att börja jobba. Det skulle väl inte ens kunna gå att lösa med min arbetsgivare tänkte jag. Min tjänst kräver ju 100%. Men ack så fel jag hade… efter ytterligare en månad så föreslog en person utifrån att jag kanske skulle börja jobba. Jag smakade på tanken och rätt så snabbt insåg jag att jag MÅSTE jobba (!) Jag kommer gå under annars. Jag måste ha något annat att göra, jag måste få vara lite bebis-fri också o få ha ett ”vanligt” liv med. Jag är ju inte bara mamma. Så jag tog kontakt med min chef och förklarade läget. Och det gick ju att lösa utan som helst några problem! Helt galet vad bra det har blivit.

Efter att ha pratat med flera andra mammor så låter det som att flera skulle vilja göra på det här sättet men de har tänkte precis som jag gjort innan – att det kanske inte går att lösa. Vad jag förstår nu i efterhand så är det rätt vanligt att kvinnor känner sig aningen understimulerade av att ”bara” vara mammaledig och att de behöver något mer…

7 månader har gått sedan Moa kom till världen. När hon var 5 månader började jag arbeta 2 dagar i veckan och nu får jag det bästa av bägge världar. Dessutom så får vi lite extra pengar i plånboken varje månad, plus att jag inte behöver ta ut lika många föräldrar-dagar. Vilket i sin tur gör det möjligt för mig att jobba mindre när väl Moa börjar förskolan. Alltså att jag tar ut nån föräldrar-dag i veckan och på så sätt kan ha kortare dagar på dagis och även hinna med hushållsbestyren. Vi är så nöjda med beslutet över att jag har börjat jobba lite :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela